Прырода – гэта дом твой. Беражы гэты дом, чалавек!
- 19 февраля 2019 00:17:40
- Отзывов: 0
- Просмотров: 13009
-
У чалавека ёсць тры маці: першая – Радзіма, другая – прырода, трэцяя – тая, што падарыла жыццё. Мы ганарымся сваёй Радзімай, любім і паважаем сваю маці, дык чаму так нядбайна і безадказна адносімся да роднай прыроды?Дрэвы, расліны, ручаіны і рэчкі – спадчына, якая дасталася нам ад бацькоў нашых, дзядоў. А што аставім мы? Што і ў якім выглядзе атрымаюць нашы дзецІ і дзеці нашых дзяцей, залежыць ад нас. Таму тэма беражлівых адносін да прыроды хвалюе і мяне. Я спадзяюся і веру, што кожнае мерапрыемства, праведзенае ў класе ці на прыродзе на экалагічную тэму, не пакіне нікога раўнадушным і многае будзе захавана , абаронена, выратавана рукамі маіх выхаванцаў.
Тэма: Прырода – гэта дом твой. Беражы гэты дом, чалавек!
Мэта: фарміраваць экалагічную культуру вучняў, уменне бачыць прыгожае, садзейнічаць выхаванню жадання берагчы і ахоўваць прыроду.
Арганізацыйны этап.
Дзеці, вы заўважылі, якое цудоўнае надвор’е на вуліцы?А якое сёння сонейка? А ваш настрой адпавядае настрою прыроды? (Выказванні дзяцей.)
Чытанне верша “Для цябе…”
Для цябе прачынаецца сонца.
Месяц свеціць уначы для цябе.
І спявае птушачка ў небе.
Конік скача ў зялёнай траве.
Для цябе цвіце кветка на лузе.
Спее яблык у садку для цябе.
Вырастаюць грыбочкі ў лесе.
Зелянее гурок на градзе.
Для цябе восень лета змяняе.
Ну, а зіму вясна з веку ў век.
Не забудзь, што Зямля – гэта дом твой.
Беражы гэты дом, чалавек!
Назавіце галоўных герояў верша? (Месяц, птушка, конік, чалавек.)
Як адным словам можна назваць іх? (Прырода.)
Да каго звяртаецца аўтар?
Этап знаёмства з тэмай занятку.
Работа ў парах.
Кожнай пары выдаецца канверт, у якім знаходзяцца малюнкі з напісанымі на іх часткамі слоў. Неабходна скласці словы і ўтварыць з іх сказ.
Які сказ атрымаўся?
Як вы разумееце слова прырода?
Для каго прырода дом?
Як вы думаеце, чаму трэба берагчы гэты дом?
Што трэба ведаць для таго, каб захаваць прыроду? (Правілы паводзін у прыродзе.)
Тэма занятку: Прырода – гэта дом твой. Беражы гэты дом, чалавек!
Этап работы з новым матэрыялам.
Слуханне музыкі лесу, запісу галасоў птушак.
Аналіз успрымання пачутага.
Што вы ўяўляеце сабе, слухаючы гукі лесу?
Галасы якіх птушак вы пачулі?
А ці можа стацца так, што перастануць спяваць птушкі? Што з’явіцца паддставай для гэтага?
Сцэнка “Здарэнне ў лесе”.
(Дзеянне адбываецца ў зімовым лесе на палянцы.)
Сарока.
Бяда, бяда! У нашага крыжадюба Косціка здарылася бяда!
Старая Сойка.
Чаго ты крычыш? Чаго лямантуеш?
Сарока.
А што ты не ведаеш? Крыжадзюб Косцік сядзіць і горка плача.
Старая Сойка.
А што ў яго здарылася?
Сарока.
Як што? Ты не чула? Сёння Косцік аблятаў свае любімыя месцы ў лесе і заўважыў, што яго разгалістая прыгажуня елка зрэзана пад корань. Ужо некалькі гадоў запар ён са сваёй жонкай Хрысцінкай тут высіджвалі дзіцянят. Елачка густая: галінкі укрывалі птушанят і бацькоў ад моцных вятроў і лютых маразоў. Ды і насенне шышак вось-вось паспее, шышкі раскрыюцца і корм як на далоньцы.
Старая Сойка.
Ой, гора-гора ў крыжадзюба. Ды яшчэ якое. Мне здаецца хтосьці рухаецца ў наш бок. Ці то мне здалося?
Сарока.
І праўда хтосьці скача і прыплаквае. (З’яўляецца заплаканы Зайчык)
Старая Сойка.
Зайчык, даражэнькі, чаго ты плачаш?
Зайчык.
Як жа мне не плакаць. Учора ў лес прыйшлі людзі і зрэзалі елачку, пад якой я нарадзіўся.
Сарока і Старая Сойка разам.
Трэба штосьці рабіць, трэба ўсім разам сабрацца і не пускаць людзей у лес, калі яны нам шкодзяць. Хто ж нам дапаможа, як не мы самі. Будзем змагацца за свой дом – лес.
Абмеркаванне сцэнкі.
Што здарылася ў лясных жыхароў?
Хто вінаваты ў іх бядзе?
Як дапамагчы ім?
Чым пагражае высечка лесу?
Правільна, у прыродзе ўсё ўзаемазвязана. І калі мы будзем яе знішчаць па частках, то знізіцца колькасць птушак, звяроў. Не будзе каму лячыць дрэвы, парушацца ланцугі харчавання. Чалавек – частка прыроды, таму наносячы ёй шкоду, чалавек і сам можа загінуць.
Работа з ілюстрацыяй. (На малюнку ссечаныя маленькія елачкі, пакінутыя ў лесе, так як хлопчыкі знайшлі лепшыя прыгажэйшыя.)
Што з’яўляецца ўпрыгожваннем навагодняга свята?
Як вы думаеце, ці можна абысціся без жывой елкі?
Вывад: Можна. Навагодняя ёлка радуе нас некалькі дзён, а потым выкідваецца. Яе можна купіць у спецыяльным гадавальніку. А яшчэ лепей упрыгожыць штучную, а некалькі галінак паставіць у вазу, каб пах елкі разносіўся па ўсім пакоі. Але і асыпаная елка можа паслужыць кормам для жывёл заапарка, а калі вы – жыхары вёскі, то елка – ласунак для коз.
Падарожжа па старонках Чырвонай кнігі.
Разглядванне Чырвонай кнігі.
Чаму кніга Чырвоная, а не зялёная?
Так, чырвоны колер – колер небяспекі. Ён як бы заклікае ўсіх людзей: расліны і жывёлы ў бядзе, дапамажыце ім!
На старонках Чырвонай кнігі знаходзяцца тыя прадстаўнікі флоры і фаўны, якія могуць вось-вось закінуць, калі не прыйсці ім на дапамогу.
Назваць птушак, жывёл і раслін, занесеных у Чырвоную кнігу. (Беркут, чорны бусел, зубр, змеяед, рысь,жук-алень, жоўты гарлачык, кураслеп лясны, сон лугавы.)
Што трэба рабіць, , каб расліны і жывёлы, насякомыя і рыбы не сталі рэдкімі, каб колькасць старонак кнігі не павялічвалася?
Наша задача – папярэдзіць гэта. У нашых сілах: пасадзіць дрэўца, пакарміць птушак зімой, узяць пад ахову мурашнік.
Калектыўная распрацоўка правіл у прыродзе.
- Любіць прыроду, значыць разумець і беражліва ставіцца да яе, не наносіць ёй шкоды. А як жыць з ёю ў згодзе? Так, трэба прытрымлівацца правіл.
Не распальвай у лесе вогнішча. Калі распаліў касцёр перад адыходам дамоў правер, ці добра яго патушыў.
Не разбурай гнёзды птушак, мурашнікі.
Не ламай галінкі дрэў і кустарнікаў.
Збірай лекавыя расліны толькі ў тых месцах, дзе іх многа. Частку раслін патрэбна абавязкова астаўляць у прыродзе для размнажэння.
У лесе трэба старацца хадзіць па сцяжынках, каб расліны не загінулі ад вытоптвання.
Не парушай лясную цішыню.
Прыбірай за сабой смецце. (Ад бітага шкла ў лесе можа пачацца пажар. Пластыкавая бутэлька, поліэтыленавы пакет будуць ляжаць у зямлі да 100гадоў. Ніводнае насенне не прарасце скрозь іх.)
Не рві расліны для букетаў. Букеты састаўляй толькі з тых раслін, якія вырасціў сам.
Добра. Мы ведаем правілы і стараемся іх выконваць. Але нездарма кажуць: “ Правілы прыдумалі для таго, каб іх парушаць”. Так і адбываецца: ведаем, але парушаем.
Чытанне і абмеркаванне экалагічнага апавядання ”Не рві першыя веснавыя кветкі”.
У першы цёплы веснавы дзень у лес пайшлі Марына з Сенем. На палянцы яны ўбачылі кветкі небывалай прыгажосці. Сеня закрычаў: “Паглядзі сюды, Марынка!Што за дзіўная карціна! Каля самага снегу паляна з кветак! Глянь! Глянь, якія яны далікатныя і блакітныя! Збяру букецік: заўтра жаночае свята. Маме падару кветачкі гэтыя, хіба я не мужчына? Я і бабулі нарву, іх жа тут многа. І табе, як малодшы брат, падарыць буду рад!”
Ці правільна паступіў Сеня?
Назавіце памылку хлопчыка?Чаму вы так лічыце?
Правільна. Гэта былі першацветы. Яны занесены ў Чырвоную кнігу. Калі іх зрываць, то можна пазбавіцца магчымасці любавацца імі на наступны год. А яшчэ, як толькі прыгрэе сонейка, вылазяць шмялі і пчолкі. Чым яны будуць карміцца?
Якія яшчэ першыя веснавыя кветкі вы ведаеце?
пралеска
ветраніца
медуніца
першацвет
сон лугавы
падбел
Работа ў групах – рашэнне экалагічных задач.
Першая група – “Спажыўцы” Другая група – “Юныя захавальнікі прыроды”
Пытанні:
Ці добра нарваць вялікі букет ландышаў?
“Спажыўцы” лічаць: “Юныя захавальнікі прыроды”
Нарваць вялікі букет – гэта лічаць:
добра. Ландышы прыгожыя. Нарваць вялікі букет – гэта дрэнна.
Іх можна падарыць маме. Кветкі хутка звянуць, іх выкінуць.
Яны прыемна пахнуць. Калі Вялікія букеты – шкода прыродзе.
дома стаіць букет, становіцца Кветак мала – пепрыгожы і пусты
ўтульна. лес, голадна насякомым.
Дадатковая інфармацыя: каб зацвёў ландыш, патрэбна, каб прайшло да 10 гадоў з той хвіліны, калі насенне трапіць у зямлю. За гэты час вы закончыце школу.
Ці добра прынесці з лесу галінкі з ягадамі чарніц?
(Адказы груп.)
Дадатковая інфармацыя: для таго, каб чарніцы давалі ягады, трэба чакаць да сямі гадоў.
Гутарка па малюнку.
Чым займаюцца людзі?
Ці дапамагаюць яны гэтым прыродзе?
Якую памылку яны дапускаюць?
(Выказванні дзяцей.)
У час палаў ужо пачынае расці трава, кветкі, актыўны перыяд росту ў кустарнікаў. Агонь пашкоджвае маладыя парасткі травы, знішчае пупышкі і насенне раслін. Гінуць насякомыя, дажджавыя чарвякі, пашкоджваюцца гнёзды птушак і яйкі птушак. Таксама забруджваецца паветра. Цяжка дыхаць людзям, асабліва з захворваннямі органаў дыхання. Агнём знішчаюцца дамы, драўляныя масты, лініі электраперадач і сувязі. Самае страшнае – у агні гінуць людзі.
Падвядзенне вынікаў. Рэфлексія.
Дзеці, давайце яшчэ раз звернемся да апошніх радкоў верша:
Не забудзь, што Зямля – гэта дом твой.
Беражы гэты дом, чалавек!
Да чаго заклікае аўтар радкоў?
Так.Аўтар звяртаецца да нас з заклікам. Помніце: Кожны чалавек – гаспадар гэтага вялікага дома, імя якому прырода. А ў добрага гаспадара ва ўсім павінен быць парадак.
Паспрабуйце, знаходзячыся на прыродзе, карыстацца правілам: перш чым штосьці зрабіць, падумай, ці не нашкодзіш ты прыродзе. А можа без гэтага ты можаш абысціся? І помніце:
Дрэва, трава, кветка і птушка
Не заўсёды могуць абараніцца.
Калі будуць знішчаны яны,
На планеце застанемся мы адны.
Рэфлексія “Абяцанне”. Я абяцаю … (ахоўваць прыроду, быць яе сябрам і абаронцам, буду весці сябе ціха і сціпла ў лесе, на лузе, у полі, не буду без падставы рваць і таптаць кветкі, буду сябрам усім жывёлам , не буду засмечваць вадаёмы, буду рабіць заўвагі другім, калі яны будуць гэта рабіць. Я абяцаю быць сапраўдным гаспадаром.)
Пашалюк Таццяна Васільеўна, настаўніца пачатковых класаў, катэгорыя вышэйшая, ДУА “Пагост-Загародская сярэдняя школа імя славянскіх асветнікаў Кірыла і Мяфодзія” Пінскага раёна
Пожалуйста зарегистрируйтесь